سفارشات خود را برای بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

وبلاگ

کفش اسکیت چیست؟ معرفی انواع اسکیت هارد و سافت

کفش-اسکیت-چیست ورزکالا-min

کفش اسکیت چیست؟

ورزش اسکیت ، جزو رشته‌های ورزشی بسیار محبوب است که بازیکن با استفاده از کفش اسکیت یا تخته ای مخصوص فعالیت ورزشی را انجام می‌دهد. مزیت این رشته ورزشی ، مناسب بودن آن برای تمامی سنین است . یعنی کودکان 3 ساله تا افراد 70 ساله می‌توانند این ورزش پر هیجان را انجام دهند.

اولین و مهم ترین وسیله برای شروع تمرین ورزش اسکیت ، کفش اسکیت مناسب می‌باشد. داشتن کفش اسکیت مناسب ، امری بسیار ضروری است. زیرا در نبود آن، ورزش برای بازیکن خسته کننده خواهد شد . همچنین استفاده از کفش اسکیت کم کیفیت حتی می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود.

اجزا کفش اسکیت

کفش اسکیت خود از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که اصلی ترین قسمت‌های آن شامل موارد زیر می‌باشد :

  • کفش اسکیت یا بوت
  • فریم یا تیغه
  • جوراب
  • چرخ ها
  • بلبرینگ
  • ترمز
  • ضربه گیر
flying eagle f6s offroad (4)

بوت اسکیت

بوت اسکیت به یکی از بخش اصلی اسکیت گفته می‌شود که پای اسکیت سوار در آن قرار می‌گیرد. این قسمت باید به خوبی از پای اسکیت سوار محافظت کنده به همین دلیل این بخش باید دارای استحکام بالایی باشد. به همین دلیل بوت اسکیت از جنس متریال‌هایی مثل پلاستیک فشرده ، کربن (اسکیت هارد) و یا متریال‌های دیگری استفاده می‌شود. در بعضی از محصولات از متریال‌هایی مثل پارچه و فوم (اسکیت سافت ) استفاده شده است . که در رشته‌های خاصی کارایی دارد .

اجزایی که بر روی بدنه اسکیت قرار می‌گیر شامل موارد زیر می‌شود:

قطعه محافظ بوت

بند ، بست مچ و بست ساق

FLYING EAGLE EGO FRAM (3)

فریم اسکیت

فریم اسکیت یکی دیگر از بخش‌های مهم موجود در اسکیت می‌باشد . فریم یا تیغه در اصل قطعه واسط بین بوت و چرخ‌های اسکیت است. فریم اسکیت باید دارای وزن ، استحکام و طراحی بسیار مناسبی باشد. در واقع فریم اسکیت معمولا از آلیاژهای بسیار مناسبی مثل آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شود. همچنین فریم اسکیت باید به خوبی چرخ‌ها را در خود جای دهد. فریم اسکیت نیز از قسمت‌های مختلفی مانند محور ، پل و دیواره تشکیل شده است. از نظر متریال ساخت ، فریم اسکیت دارای سه نوع زیر است که هر کدام معایب و مزیت‌های مختلف است:

فریم پلاستیکی : این نوع فریم انعطاف پذیری بالایی دارد اما در عین حال از انعطاف پذیری کمی برخورددار است ولی می‌تواند مقاومت بالایی در برابر ارتعاشات و شوک‌های ناگهانی از خود نشان دهد.

فریم فلزی : این فریم ها از مواد سخت و محکم تری تشکیل شده است . معمولا در ساخت آن از آلومینیوم و در بعضی از موارد از تیتانیوم استفاده شده است که بسیار مقاوم است و در مقابل شدیدترین ضربات از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد .

فریم کامپوزیتی : این فریم ها از کربن و یا نایلون ساخته شده است و انعطاف پذیری بالایی دارد اما این نوع فریم در شوک و ضربه‌های بالا شکننده می‌باشد.

flying eagle F1s mantara (5)

جوراب اسکیت

یکی از اجزای پر کاربرد، جوراب اسکیت است .که مانع از زخم شدن ساق پا در اثر تماس بیش از حد با کفش اسکیت یا برخورد با موانع فیزیکی می‌شود.

جوراب اسکیت علاوه بر راحتی باید از ضخامت و استحکام خوبی بر خورد دار باشد تا دچار آسیب در پای اسکیت سوار نشود.

جوراب اسکیت ممکن است نرم مانند کفش ورزشی باشد یا بسیار هارد و سخت باشد که در رشته‌های مخصوصی از اسکیت استفاده می‌شود.

جوراب اسکیت باید قابلیت جدا شدن را داشته باشد. سعی کنید بعد از خارج کردن جوراب ها آنها را تمیز بشویید تا از بوی بد آن جلوگیری شود .

چرخ اسکیت

چرخ‌های کفش اسکیت در نوع و اندازه متفاوتی طراحی و ساخته می‌شود. چرخ کفش اسکیت اغلب از جنس پلی اورتان (PU) که ترکیبی از پلاستیک سخت و مواد شیمیایی خاص است. چرخ اسکیت ، دارای معیاری به نام سختی یا آلیاژ چرخ است که در آن‌ها ، از متریال‌های متفاوت و با در صدهای مختلف استفاده می‌شود.

نکته‌ای که در هنگام خرید چرخ باید به آن دقت کرد ، آلیاژ چرخ ، نوع کاربرد آن و همچنین جنس زمین می‌باشد.

معمولا چرخ‌هایی که نرم بوده و دارای قطر کمتری هستند در زمین‌های صاف و هموار استفاده شده و چرخ‌هایی که در زمین‌های ناهموار و آسفالت به کار می‌رود از جنس قوی تر و قطر‌های بیشتری برخورد دار هستند. قطرهای بیشتر در چرخ باعث سرعت هنگام اسکیت سواری می‌شود.

flying eagle f6s offroad (3)

بلبرینگ اسکیت

در هر کدام از کفش‌های اسکیت در قسمت چرخ  دو عدد بلبرینگ و بوش داخلی و خارجی  استفاده شده است. در واقع وظیفه چرخش چرخ‌های اسکیت بر عهده بلبرینگ بوده و نوع بلبرینگ با سرعت چرخش چرخ ، دارای رابطه مستقیم می‌باشد.

برای ساخت بلبرینگ اسکیت ، از مواد بسیار سخت مثل فولاد استفاده می‌شود تا بلبرینگ حداکثر میزان مقاومت را در برابر ضربه و شوک داشته باشد.

بلبرینگ معمولا دارای معیاری به نام ABEC می‌باشد که در واقع نشان دهنده‌ی تعداد ساچمه‌های موجود درون ساچمه می‌باشد.

FLYING EAGLE F6S SUPER SONIC (1)

کفش اسکیت هارد چیست ؟

کفش اسکیت هارد یکی از انواع کفش اسکیت است. این نوع اسکیت همان طور که از نام آن مشخص می‌باشد دارای استحکام بسیار بالایی می‌باشد. این نوع بوت اسکیت دارای بیشترین میزان مقاومت و ایمنی در برابر ضربات مختلف و عوامل محیطی می‌باشد.

بوت هارد دارای شکل یکنواخت بوده و قابلیت تغییر شکل را ندارد. این ویژگی پای شخص اسکیت سوار را ثابت نگه داشته و مانع از جابه‌جایی و یا پیچ خوردگی پا در هنگام بازی می‌شود.

برای ساخت کفش اسکیت هارد معمولا از متریال‌های بسیار مقاوم مثل پلاستیک فشرده (پروپلین) ، کربن و غیره استفاده می‌شود.

کفش اسکیت هارد به دلیل وزن سنگین باعث رشد سریع مهارت اسکیت سواری شده و تاثیر مثبتی در تقویت عضلات پا دارد.

head boy Black (2)

کفش اسکیت سافت چیست ؟

کفش اسکیت سافت به اسکیتی گفته می‌شود که بدنه‌ی آن نرم بوده و دارای قابلیت شکل پذیری است. معمولا برای ساخت کفش اسکیت سافت یا نرم  از پارچه و یا فوم استفاده می‌شود. در واقع اسکیت سافت دارای بوت نرم بوده و دارای استحکام نمی‌باشد.

این ویژگی دارای یک نقطه ضعف است، این ویژگی منفی شکل پذیری بوت اسکیت است. منظور از شکل پذیری این است که پس از مدتی تمرین ، اسکیت سافت حالت و شکل خود را ازدست می‌دهد و باعث آسیب به پاها و حتی در مدت زمان طولانی پرانتزی شدن پاها می‌شود. اما اسکیت سافت دارای یک قابلیت مثبت است، در بوت اسکیت سافت، تنفس پاها به خوبی انجام می‌شود.

مزایای کفش اسکیت هارد

  • بوت‌های سنگین تر که باعث ایجاد تعادل و ثبات می‌شود.
  • با پشتیبانی از مچ پا به بهتر ایستادن کمک می‌کند .
  • از پاهای شما در برابر سطوح سخت و برخورد اجسام خشن محافظت می‌کند.
  • بازدهی بیشتر به دلیل انتقال بیشتر انرژی به چرخ ها و کنترل بیشتر .
  • کیفیت بالا و دوام زیاد.

مزایای کفش اسکیت سافت

  • تهویه هوای بهتر و خنک نگه داشتن پاها از طریق تنفس
  • به دلیل داشتن وزن سبک بوت ، می‌توان در مسیر‌های طولانی از آن استفاده کرد.
  • راحتی در پوشیدن و خارج کردن کفش اسکیت.

تفاوت اسکیت هارد و سافت

بدنه کفش اسکیت هارد سخت و جنس آن از پلاستیک فشرده و یا کربن می‌باشد و قابلیت  شکل پذیری ندارد اما بدنه کفش اسکیت سافت نرم و جنس آن از فوم یا پارچه بوده و مانند کفش ورزشی می‌باشد از دیگر ویژگی‌های کفش اسکیت سافت ، داشتن قابلیت شکل پذیری آن است. اسکیت هارد بوت‌های سنگین تری نسبت به اسکیت سافت دارد و تلاش کاربر را زیاد می‌کند اما ثبات و تعادل را افزایش می‌دهد و باعث رشد سریع مهارت‌های اسکیت سواری شده و تاثیر مثبتی در تقویت عضلات پا دارد . در عین حال اسکیت سافت به دلیل وزن کم تعادل را دشوار می‌کند. ولی تنفس پاها در اسکیت سافت بهتر صورت می‌گیرد.

اسکیت هارد بهتره یا سافت ؟

اگر فرد اسکیت سوار مبتدی باشد و دارای وزن زیادی باشد و دارای تعادل کمی باشد بهتر است از کفش اسکیت هارد استفاده کند ولی اگر شخص نوآموز از تعادل خوبی برخورد دار باشدو وزن زیادی نداشته باشد بهتر است از کفش اسکیت سافت استفاده کند .

اما به طور کلی به دلیل بالا بودن سطح ایمنی بوت اسکیت هارد و همچنین آسیب نزدن اسکیت هارد به سلامتی ، اسکیت هارد گذینه مناسب تری نسبت به اسکیت سافت می‌باشد.

همچنین دیگر برتری اسکیت هارد نسبت به اسکیت سافت ، داشتن طول عمر بیشتر اسکیت هارد است. در واقع اسکیت هارد در مقابل ضربه ، برخورد سطوح خشن و تیز و غیره مقاومت بسیار بیشتری است.

واتساپ
ایمیل
لینکدین
تلگرام
فیس بوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یک =

سبد خرید
بدلیل نوسانات قیمت ارز قبل از خرید لطفا قیمت را با مرکز تماس ورزکالا به شماره 02166475791 چک بفرمایید
بدلیل نوسانات قیمت ارز قبل از خرید لطفا قیمت را با مرکز تماس ورزکالا به شماره 02166475791 چک بفرمایید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من