سفارشات خود را برای بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

وبلاگ

توپ فوتبال و فوتسال چه تفاوتی با هم دارند؟

توپ فوتبال و فوتسال چه تفاوتی با هم دارند؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که توپ فوتبال و فوتسال تفاوتی نداشته و می توان از توپ مشابه برای هر دو ورزش استفاده کرد. هرچند هیچ یک از این دو ورزش نیاز به تجهیزات خاصی ندارد اما محیط متفاوت این دو باعث می شود تا توپ مناسب هر رشته خاص و متفاوت از دیگری باشد. همانطور که می دانید فوتسال در فضای سرپوشیده اجرا می شود و بنابراین آب و هوا تاثیر چندانی بر آن ندارد. همچنین سرعت بازی در فوتسال بالاتر از فوتبال است. در مجموع این دو رشته، با هم تفاوت های زیادی داشته و توپ فوتبال و فوتسال هم با هم متفاوت است.

علیرغم تشابه ظاهری بین فوتبال و فوتسال، توپی که در فوتسال مورد استفاده قرار می گیرد کوچک تر از توپ فوتبال است و قدرت پرتاب کم تری هم دارد که به علت مواد به کار رفته در آن است. همچنین وزن توپ فوتسال هم به نسبت توپ فوتبال، کم تر است. در زیر تفاوت های اصلی توپ در این عرصه ورزشی را بیان می کنیم.

سایز

همانطور که گفتیم، توپ های فوتسال از نظر وزن و اندازه سبک تر و کوچک تر از توپ های فوتبال هستند. کوچک تر بودن توپ فوتسال موجب کنترل بهتر آن و در نتیجه بالا تر رفتن سرعت بازی فوتسال به نسبت فوتبال می شود. در فوتبال از توپ سایز 5 و در فوتسال از توپ سایز 4 استفاده می شود. در جدول زیر ابعاد توپ فوتبال و فوتسال با هم مقایسه شده اند:

نوع توپ محیط سن ترجیحی
توپ فوتبال سایز 5 27-28 اینچ/ 70-68 سانتی متر 12 سال و بالاتر
توپ فوتسال سایز 4 25-26 اینچ/ 66-63.5 سانتی متر

 

البته بزرگ تر بودن توپ فوتبال با توجه به شرایط و قوانین آن کاملا قابل قبول و منطقی است. با توجه به بزرگی زمین و تورها، بزرگ تر بودن توپ فوتبالبه دروازه بان کمک می کند تا بهتر بتواند از ورود ضربه به داخل دروازه جلوگیری کند و در مقابل توپ های پر سرعت عملکرد بهتری نشان دهد. برعکس، در فوتسال هم اندازه دروازه و هم زمین بازی کوچک است و دروازه بان در کنترل توپ های کوچک هم می تواند موفق ظاهر شود.

توپ فوتبال و فوتسال چه تفاوتی با هم دارند؟

وزن

برای اینکه موانع بین خطوط چمن کاهش پیدا کند، توپ های فوتبال در وزنی کم تر از توپ های فوتسال طراحی می شوند و قدرت پرتاب بالاتری هم دارند. وزن بالاتر توپ های فوتسال باعث می شود تا توپ برگشت پذیر بوده و بهتر کنترل شود. توپ های فوتبال سایز 5 وزنی در حدود 410 تا 450 گرم دارند و توپ های فوتسال سایز 4 بین 400 تا 440 گرم وزن دارند. یعنی ممکن است برخی از توپ های فوتسال به نسبت توپ های فوتبال وزن بیشتری داشته باشند اما اغلب سبک تر هستند.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که توپ فوتبال سبک تر از توپ فوتسال است. این اشتباه ناشی از احساس توپ است. توپ فوتسال پرتاب کم تری دارد و به همین علت احساس سنگینی به بازیکن می دهد و همچنین این توپ با وجود سایز کوچکتر، متراکم است و این موضوع هم به احساس سنگینی آن دامن می زند. علاوه بر این، ضربه زدن به توپ فوتبال راحت تر است. مجموع این دلایل باعث می شود تا اکثریت به اشتباه گمان کنند که توپ فوتبال سبک از فوتسال است در حالی که در بیشتر مواقع بر عکس این موضوع صادق است.

جنس

روکش لاستیکی پوشش بیرونی توپ فوتبال است و به بعضی از این توپ ها مواد مصنوعی با کیفیت بالا اضافه می شود تا مقاومت بالاتری داشته باشند.

میزان باد استاندارد

توپ فوتسال فشار بادی معادل 0.4 تا 0.6 اتمسفر (400 تا 600 گرم بر سانتی متر مکعب از سطح دریا) دارد و فشار باد در توپ فوتبال 0.6 تا 1.1 اتمسفر (600 تا 1.100 گرم بر سانتی متر مکعب) است.

قطر

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، توپ های فوتسال با داشتن قطری معادل 62 تا 64 سانتی متر کوچک تر از توپ های فوتبال با قطر 68 تا 72 سانتی متر هستند.

میزان ارتفاع برگشت هنگان برخورد به زمین

برگشت پذیری و پرش در توپ فوتسال کم تر از توپ فوتبال است. از جمله دلایل اینم موضوع، جنس مواد داخلی توپ و فشار هوا می باشد. در داخل توپ فوتسال فوم و پنبه به کار می رود که باعث نرم شدن آن و در نتیجه کاهش قدرت پرتاب می شود. در مقابل، توپ های فوتبال قدرت پرتاب بسیار خوبی دارند که در نتیجه کنترل آن را اندکی دشوار تر می کند. کنترل توپ فوتسال به دلیل پایین بودن قدرت پرتاب، راحت تر است و پس از برخورد با سینه، ران یا پای بازیکن به راحتی قابل کنترل است چرا که از او دور نمی شود. اما توپ فوتبال این طور نیست و به علت پرش بیشتری که دارد ممکن است با کوچکترین برخوردی، از بازیکن دور شود.

با توجه به شرایط بازی فوتسال، پایین بودن قدرت پرتاب توپ منطقی است؛ چرا که زمین فوتسال کوچک بوده و همیشه حرفی نزدیک به بازیکن ایستاده است که در صورتی که توپ پرش زیادی داشته باشد بازیکن دائما توپ را به حریف می بازد. بنابراین پایین بودن قدرت پرتاب توپ فوتسال در واقع کمک کننده هم هست و پاس دادن توپ بین هم تیمی ها را آسان تر می کند. در مجموع توپ فوتسال از توپ فوتبال برگشت پذیری کمتری دارد.

مطالب بالا 6 مورد از تفاوت های اساسی بین توپ فوتبال و فوتسال می باشد که هر یک به نوعی طراحی شده اند که متناسب با شرایط بازی مخصوص به خود باشند. قوانین و مقررات هر رشته، اندازه زمین، اندازه تورها، استراتژی ها و… از جمله عوامل متفاوت در رشته فوتبال و فوتسال است که هر یک توپ مخصوص به خود را می طلبد.

در صورتی که قصد خرید توپ فوتبال یا توپ فوتسال را دارید، می توانید به فروشگاه ورزکالا مراجعه کنید.

واتساپ
ایمیل
لینکدین
تلگرام
فیس بوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 14 =

سبد خرید
بدلیل نوسانات قیمت ارز قبل از خرید لطفا قیمت را با مرکز تماس ورزکالا به شماره 02166475791 چک بفرمایید
بدلیل نوسانات قیمت ارز قبل از خرید لطفا قیمت را با مرکز تماس ورزکالا به شماره 02166475791 چک بفرمایید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من